Bestuur midden in de samenleving
Inleiding
Onze organisatie en als bestuur zijn we voortdurend in ontwikkeling. Een goede samenwerking met onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, onderwijs en andere overheden is daarbij belangrijk.
Resultaten
We zetten extra in op een sterke verbinding met de samenleving
Na een periode waarin fysieke ontmoeting weinig mogelijk was, pakken we dit weer op door het aangaan van wekelijkse collegebezoeken en locatiebezoeken vanuit de individuele portefeuilles. Met participatietrajecten vanuit diverse onderwerpen en overleggen met dorpsbelangenorganisaties, belangenverenigingen en maatschappelijke organisaties, ondernemers en individuele inwoners blijven we alert op de aandachtspunten en kracht in de samenleving.
We verwachten de crisisstructuur eind 2021 af te ronden
We volgen hierbij de lijn van het ministerie en VNOG. Mogelijke aanhoudende of structurele maatregelen integreren we in de reguliere werkwijze.
We organiseren gemeenteraadsverkiezingen
Voorafgaand aan de verkiezingen informeren we inwoners over onder andere de partijprogramma’s, het belang van stemmen, het uitbrengen van een stem en locaties van de stembureaus met als doel duidelijkheid te geven over de het stemproces en het verhogen van de opkomst. We zetten alle benodigde maatregelen en voorzieningen in zodat de verkiezingen goed verlopen. Waar nodig nemen we extra coronamaatregelen.
Er start een nieuwe bestuursperiode
Als gewenst ondersteunen en faciliteren we de formatie van het nieuwe bestuur met ambtelijke ondersteuning op inhoud en proces. We vertalen het coalitieakkoord naar een concrete opdracht voor de organisatie en naar bestaande plannen waaronder monitor en financiële documenten.
Onze dienstverlening is ons visitekaartje
Inleiding
Onze dienstverlening is modern en vernieuwend, de inwoner kan zelf het contactkanaal kiezen en we zijn altijd online bereikbaar. We leveren maatwerk en persoonlijk contact is altijd mogelijk. Onze antwoorden en adviezen zijn compleet en concreet.
Resultaten
We voeren het uitvoeringsprogramma dienstverlening verder uit
Door corona hebben medewerkers versneld digitale vaardigheden aangeleerd en verbeterd. Dit heeft gezorgd voor meer digitale en hybride werk- en overlegvormen. Onze inwoners, bedrijven, verenigingen, organisaties en instellingen raken hier ondertussen aan gewend. Belangrijk daarbij is dat iedereen mee kan blijven doen. Een aantal projecten liep door corona vertraging op, zoals de Bronckhorster klantreis en het onderzoek naar het opzetten van de live chat voor onze website.
Onze producten en diensten worden steeds meer ‘tijd-en-plaats-onafhankelijk'
We pakken zaakgericht werken, het inrichten van werkprocessen en digitaliseren verder op. Zo bieden we de mogelijkheid aan inwoners om de verlenging van het rijbewijs digitaal aan te vragen. We communiceren inclusief en passen hiervoor onze brieven verder aan.
We monitoren de klanttevredenheid
Dat doen we met het dienstverleningsonderzoek in 2022 via het inwonerspanel. We voeren dit iedere 2 jaar uit. Daarnaast blijven we elk kwartaal de dienstverlening monitoren bij de balie en de telefonie.
We versterken onze digitale vaardigheden
Denk hierbij aan het werken met Office 365 en digitaal samenwerken via Teams. Daarnaast nemen we sociaal intranet in gebruik.
Dienstbare overheid
Inleiding
We zijn een dienstbare overheid. We zorgen ervoor dat onze samenleving dit ervaart en actief meedoet. Dit organiseren we bewust en efficiënt. En we zorgen dat iedereen in onze organisatie hiervan leert.
Resultaten
Bestuur midden in de samenleving
We stimuleren, ondersteunen en faciliteren initiatieven uit de samenleving. We ondersteunen de samenleving in het herstel na corona door verbinding, concrete acties en trajecten.
We ontwikkelen en versterken onze verbindende rol in de samenleving door gebiedsambtenaren, accountmanagers, combinatiefunctionarissen en sociale teams.
We werken samen met Datalab GO voor data onderbouwde besluitvorming
We verdiepen op inhoudelijke thema’s zoals corona, landschap/-droogte en ondermijning. Er is ruimte voor het vaststellen van nieuwe onderwerpen door de deelnemende gemeenten. Vanuit het Datalab GO ontwikkelen, verstevigen en verbreden we de leerlijn datagedreven werken/beleid binnen de gemeente met communicatie en training. Het doel is besluitvorming beter te onderbouwen en de mogelijkheden van datagedreven werken zichtbaar te maken.
We hebben te maken met een onzekere arbeidsmarkt
De huidige arbeidsmarkt maakt het lastig om voldoende kwalitatief personeel te vinden voor verschillende vraagstukken en taken van de organisatie. We zetten in op aantrekkelijk werkgeverschap, door werving en selectie en doorontwikkeling van bestaande medewerkers. De huidige situatie van de arbeidsmarkt geeft echter onzekerheid in het vinden van voldoende kwalitatief personeel voor verschillende vraagstukken en taken van de organisatie. Dit is nu al zichtbaar door het niet in te kunnen vullen van bestaande vacatures. We kunnen niet uitsluiten dat dit op termijn keuzes vraagt op inhoud en taken.
We passen werkplekken op het gemeentehuis aan
We ontwikkelen de werkplek van de toekomst / Huis van Verbinding door met digitale, hybride en fysieke mogelijkheden.
Burgerbegroting, inzicht en behoefte als eerste stap
In 2022 geven we inzicht in de rol van inwoners bij de inzet van ons budget en verkennen we welke ontwikkeling hierin mogelijk en wenselijk is. Dit geven we in gesprek met de nieuwe raad verder vorm. Resultaten verwerken we in volgende programmabegrotingen.
Naast de inbreng van inwoners in de besteding van onder andere onderstaande budgetten en projecten bieden we inwoners ook de mogelijkheid inhoudelijke inbreng te leveren in beleidsprocessen en concrete projecten in de directe leefomgeving. Voorbeelden zijn de omgevingsvisie, diverse woningbouwlocaties en de energietransitie. De Handreiking participatie 2.0 is onze basis methode hiervoor. Vooraf geven we helder aan of er kan worden meebeslist of dat we alleen vragen mee te denken. In concrete gevallen kunnen inwoners meebeslissen in een project en hebben daarmee directe invloed op hun eigen leefomgeving. Om inwoners te stimuleren initiatief te nemen in hun leefomgeving werken we in 2022 de ondersteuning en begeleiding verder uit.
Burgerbegroting | structurele budgetten | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Beleidsdoelen | Budget | Beschikbaar via |
Welzijnsbeleid | Welzijn | € 100.000 (€ 20.000 per gebied) | Welzijnsplatforms |
Incidentiele subsidies | Welzijn en leefbaarheid | € 20.000 (€ 2.500 per initiatief) | Individueel of georganiseerd verband |
Kernenbeleid | Leefbaarheid | € 85.000 | DBO’s |
Vitale kernen | Leefbaarheid | € 500.000 | Werkgroepen Vitale kernen |
Dorp en rand | Biodiversiteit | Werkgroepen Dorp en rand | |
Landschappelijke kwaliteit |
Burgerbegroting | investeringsbudgetten | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Beleidsdoelen | Budget | Beschikbaar via |
Investeringsagenda Leefbaarheid | Leefbaarheid | totaal € 10.000.000 | Individuele inbreng, DBO’s, vitale kernen werkgroepen enz. |
Waarvan: Reconstructie Bloemenbuurt Zelhem | Warmtevisie | € 550.000 | Individuele inbreng |
Openbare ruimte | |||
Transitie woningmarkt | |||
Waarvan: Reconstructie Oltmanstraat Steenderen | Leefbaarheid | € 1.195.000 | Individuele inbreng |
Openbare ruimte | Werkgroep Vitale kern Steenderen | ||
Investeringsagenda Sport | Sport | Maximaal € 1.000.000 | Sportverenigingen |
Indicatoren
Lokale indicatoren
Thema dienstbare overheid
Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Realisatie 2018 | Doel 2020 | Realisatie 2020 | Doel 2021 | Doel 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde beoordeling van de dienstverlening over de gemeente Bronckhorst | Algemene dienstver-leningonder-zoek | 7,24 | 2013 | 7,42 | 7,6 | 7,1 | 7,8 | |
Percentage respondenten die een onvoldoende geven. | Algemene dienstver-leningonder-zoek | 11% | 2013 | 9% | 12% | 7% |
Landelijk vastgestelde indicatoren
Indicator | Bron | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Gelderland 2021 |
---|---|---|---|---|---|
% Demografische druk | CBS 2021 | 84,5% | 85,5% | 85,9% | 73,7% |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 03-08-2021 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (niet financieel) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mens - Handelen van bestuurders; Omgeving - Regionale afspraken | In het bestuurlijke verkeer worden besluiten genomen en afspraken gemaakt die niet passen binnen de beleidskaders of financiële kaders van de raad. Nieuw beleid wordt uitgevoerd zonder dat hier de zekerheid van middelen voor is (In het bijzonder in tijden van schaarste). Het gaat hier met name om regionale afspraken en afspraken gekoppeld aan verbonden partijen. | Financieel - Financieel nadeel voor de gemeente; Niet financieel - Imagoschade tot op regionaal niveau is mogelijk | 40% | € 500.000 | 2,03% | 3 |
Mens - Vertrek wethouder; Mens - Onvrijwillig vertrek wethouder | De voorziening voor wachtgeld niet toereikend is. | Financieel - Uitbetalen van (langdurige) wachtgeldverplichtingen; Voorziening moet worden aangevuld uit andere middelen; Niet financieel - Naast een aanvulling van de voorziening uit andere middelen kan dit tot imagoschade leiden | 10% | € 1.000.000 | 1,02% | 4 |
Meer informatie over de risico's staat in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).